Lapas

Ģimenes sistēmas: 3.apmācību nedēļa



Lai gan rit vēl kārtējais atvilinājums, kavējos vēl domas par pēdējo apmācu bloku, kurā tik tiešām guvu daudz praktisku zināšanu, metožu, pieejas, kuras varēšu pielietot savā darba praksē turpmāk konsultējot klientu, un patiesi varu teikt, ka savu personīgo zināšanu grozu esmu papildinājusi par 100 %. Grupas dalībnieki ir saliedējušies, esam kopā trešo reizi, ir nepiespiesta gaisotne es uzticos grupai, iesaistos un varu dalīties emocijās un reflektēt par dzirdēto brīvi.
26.,27., 28.06.2014. mūs apmāca Guna Krēgere-Medne SOCD. Mg., Smilšu spēles terapeite „Ģimenes sistēmas un tās funkcionēšanas pamatlikumi” instrumentu grozs 1. daļa Apgūtās metodes – genogramma, Asociatīvās kārtis, laiku metode, metode – „izloze”, mandalu metode, kolāžas metode, Moreno psihodrāma. Ir metodes par kurām dzirdēju pirmo reizi, jo būšu atklāta mana profesionālā prakse ir bijusi pārsvarā rotējot pa darba vietā pa specializācijām (darbs ar visām cilvēku grupā, darbs ar sociālo palīdzības piešķiršanu) un vienas teorijas, pieejas izmantošana netika pielietota. Runājot par īsām vienas dienas apmācībām ik gadu, varu teikt, ka viņas ir, zināšanas par zemāk minēto arī ir, bet ne tik padziļināti, mācos daudz par visu ko, bet tas ikdienas darbā kaut kā ir paslīdējis garām. Tāpēc priecājos, ka esmu šajā apmācību projektā, kurā apmāca kā izmantot psiho sociālo sistēmisko sociālo darbu, metodes un pieejas darbā ar klientiem 2014. gada aprīļa līdz 2015. gada janvārim. Visvairāk ieinteresēja asociatīvās kārtis-tāds resurss, iesākot konsultāciju vai izmantot to grupā, piemēram, šajā vietnē http://www.gestalt.lv/lat/rigas_gestalta_instututs/specializacija/on_cards__metaforiskas_asociativas_kartis__mak_/ ir noderīga informācija. Varu droši apgalvot, ka ekspertes sagatavotais materiāls būs izmantojams praksē, turklāt biju ļoti pārsteigta, ka arī materiāli (laiku teorijas metodes materiāls) un idejas tika dotas līdzi. Vēl viens svarīgs moments apmācību procesā- izmēģināt visas metodes praktiski, lai ir izpratne kā tās vadīt un kā tas darbojas, kādas emocijas utt.
Apmācību laikā, aizdomājos par nākotni, daudz kas mainīsies… Vai kolēģi un sadarbības iestāžu darbinieki sapratīs, kas ir psiho sociālā sistēmiskā konsultēšana. Viss darbs būs citādāks, nevar gaidīt, ka ātri var sniegt atbildes, atzinumus, piemēram bāriņtiesai, sākotnēji darba procesā ietilpst pasūtījumu precizēšana no speciālistu puses, tad pasūtījumu precizēšana ar ģimeni (tēvs māte bērni), kontrakta izveidošana, ziņu ievākšana, apkopošana, vismaz 10 reižu konsultēšana(iesaistot teoriju un metodes), arī ar bērniem, kas ir pilnīgi kaut kas jauns priekš manis, tad novērtēšana un atgriezeniskā saite (atzinums) soc. darbiniekam ģimenēm ar bērniem,  vai citām sadarbības iestādēm. Saprotu, ka daudz būs jāstāsta un jārunā par psiho sociālo sistēmisko sociālo darbu kolēģiem un sadarbības partneriem. Atcerējos, kad man kāda kolēģe uzdeva jautājumu, kuru kolēģei uzdeva kāds draugs, nemācēdama atbildēt, viņa pajautāja man „Es saprotu, kas ir soc. darbs, sociālie darbinieki palīdzat materiāli, sniedzat atbalstu ģimenēm un vieni dzīvojošiem personām, kā arī piešķir dažādus soc. pakalpojumus, bet kā tad ar bērniem? Kas ar viņiem strādā, piemēram pēc psihologa apmeklējuma, vai pēc krīžu centra soc. rehabilitācijas saņemšanas?”  Ar pieaugušo un vecākiem soc. darbs turpinās, bet vai darbs ar bērnu turpinās? Jā… Jautājums pēc būtības atklāj to, kas sociālā sistēmā kopumā bieži trūkst, piemēram, Dobeles novadā. Darbs jāveic ar māti, tēvu un bērniem, kas ir (ģimene) sistēmā. Līdz šim sadarbība ar tēvu ne vienmēr ir bijusi. Tomēr guvu arī atziņu, ka „Arī mazas izmaiņas sistēmā rada izmaiņas, ja sliktākā gadījumā darbs ģimenē no diviem vecākiem, sadarbība turpinās ar vienu no ģimenes vecāku un bērniem”.
Saprotu, ka ar zināšanām vēl nepietiks, vēl man ir jāvāc vai jāsagādā materiāli, piemēram, žurnāli, dabas materiāli, mapes, zīmuļi, rotaļlietas, spēles, kārtis, plastilīns, un citas lietas darbam, kuras vajadzīgas metožu izmantošanā un man pats svarīgākais moments ir sava kabineta pieprasīšana, jo šobrīd, esam kabinetā divas darbinieces. Jālasa grāmatas, teorijas un vēl jāmācas tieši šās jomas izpētīšanā. Papildus jāmācās, lai strādātu ar bērniem, metožu apguve, piemēram, gan I.Lāss gan Guna Krēgere- Medne ir mācījušās klāt terapijas novirzienu smilšu spēles terapija, kas viņām palīdz darbā, konsultācijās ar bērniem. Tālāk  apgūt smilšu spēles terapiju var tikai ar maģistra grādu.

Es instinktīvi jūtu, ka psiho sociālais sistēmiskais sociālais darbs, metodes un pieejas darbā ar klientiem ir domātas man…vēlos specializēties vienā konkrētā virzienā.

Līga Pureniņa. 04.07.2014.
Dobeles sociālais dienests