Refleksija iepazīstoties ar Ilzes Norman materiālu


Refleksija iepazīstoties ar Ilzes Norman materiālu
par psihosociālo sistēmisko sociālo darbu.
Jūtos gandarīta, kad man 2018.gada septembrī tika radīta iespēja ar Ilzi Norman tikties Zviedrijā, viņas darba vietā. Klātienē dzirdēt par darba metodēm, redzēt izveidoto centru un kā iekārtotas darba telpas. Mani iedvesmoja gan stāstītais par kopējo sociālā darba sistēmu Zviedrijā, gan izglītības iegūšanas principi, kā arī I.Norman tiešais darbs ar klientiem.  Iespēja otrreiz satikt un smelties zināšanas no I.Norman Latvijā, man nesanāca, taču esot Zviedrijā saņēmu impulsu, ka vēlos kaut ko mainīt savā profesionālajā dzīvē. Un tik ļoti koncentrējoties uz pārmaiņām līdz nonācu    šajā profesionālās pilnveides programmā.  
Man ļoti labi palīdzēja mājas lapā : http://socialaisdarbs.blogspot.com  ievietotais video, kur I.Norman atklāj svarīgus momentus sistēmiskajā pieejā.
Visā apmācību laikā, katrs no pasniedzējiem uzsver, cik liela nozīme ir Laikam, Vietai, Saturam/kontekstam un Attiecībām. Uzsākot praksi sapratu, cik svarīgi ir ievērot, sev atgādināt sistēmiskā sociālā darba pamatprincipus, jāatzīst, ka ar atsevišķiem, piemēram, eksperta lomas pozicionēšana, varas pozīcijas apzināšanās, arī refleksija  dažādās formās nemaz tik viegli man neizdodas īstenot. Taču šobrīd ļoti atbildīgi pieeju  refleksijai pirms konsultācijas, sagatavošanās procesam, strukturēju saturiski savu konsultāciju. Pati esmu sapratusi, jo labāk esmu sagatavojusies pirms, jo pats konsultācijas process priekš manis pašas ir daudz vieglāks, mazāk neveiklības, apjukuma. Ar savu patieso ieinteresētību varu klientam radīt lielāku drošības sajūtu un savstarpēju uzticēšanos.
            Kad skatījos video, es apbrīnoju, cik viegla valoda ir I.Norman. Saturs no vienas puses man nebija svešs, jo tiek runāts par profesionālajām kompetencēm, kas apgūtas gan akadēmiskajā vidē, gan praksē, bet no otras puses sajūta, cik daudz pašai vēl jāapgūst, jāmācās, bet ne velti ir teiciens, ka visu mūžu ir jāmācās, kā arī ir jāiemācās mācīties. Radās iekšēja dilemma par savām prasmēm, vajadzībām un kvalitātēm. Ļoti pieķēros sadaļai par valodu, mēs ikviens runāt iemācamies jau agrā bērnībā, tad iestājas arī “kāpēc” periods, bet nu es saprotu, ka jāmācas sarunāties, lietot valodu un arī domāšanu, lai tā ir pozitīva, fokusēta uz iespējām, attīstību, nevis akcentēt problēmas. Līdz ar to no sistēmiskā sociālā darba pamatprincipiem: Persona nekad nevar būt problēma! Problēma ir problēma!, priekš manis ir pamatprincips numur viens. Ar valodu kādu lietojam, būtiski varam ietekmēt tik daudz lietas: savstarpējo uzticēšanos, ieinteresētību, domāšanu…  I.Norman: “…sajūtas nevar dzirdēt, bet mēs varam pateikt kā jūtamies”, arī apstiprina, cik svarīgi ko un kā mēs pasakām. Arī pašai iepazīstoties ar I.Norman sagatavoto materiālu papīra formātā, es varu tikai izlasīt informāciju kā faktus, bet klausoties kā šī informācija tiek pasniegta, kā tiek runāts par refleksiju, cirkularitāti, jautājumu uzdošanas tehniku, atslēgas vārdu pamanīšanu, es sajutu emocijas, jūtas un degsmi, man tas bija lielisks mācīšanās process un zinu, ka šo videomateriālu kā mācību materiālu izmantošu atkārtoti (3 reizes jau noskatījos).
            Pēc šī mācību moduļa esmu paņēmusi to, cik svarīgas ir ne tikai manas attiecības ar klientu, bet arī kādas attiecības ir starp klienta sistēmas dalībniekiem, kā arī saskatīt visas sistēmas dalībniekus.  Konsultācijai gatavojas gan darbinieks, gan klients, lai nebūtu vilšanās, jau sākumā svarīgi definēt abu iesaistīto pušu gaidas. Katram vārdam ir neizsakāms spēks, ar to var palīdzēt vai sagraut pilnībā visu.

Sagatavoja: Sindija Maulica (Saldus novada, sociālā darbiniece – direktores vietniece)
10.2019.