Lapas

Pēc 3.posma - pārdomas par apmācībām


Ir aizvadīts apmācību trešais etaps, un neviļus esmu nonākusi pie atklāsmes, ka būtiska nozīme šīm mācībām ir kliedēt dziļi iesakņojušos mītus:
  • sociālais darbs ir materiālās palīdzības sniegšana,
  • ikviens var būt sociālais darbinieks, un speciāla izglītība nav nepieciešama.
Līdz šim Latvijā sociālā darba jomā lielāks uzsvars tika likts uz materiālās palīdzības sniegšanu, taču redzot, ka sākotnējo klientu nu jau pieaugušie bērni ir „iecienījuši” regulāri apmeklēt sociālā darbinieka kabinetu, ir jāatzīst, ka materiālajai palīdzībai ir pozitīvs efekts tikai īstermiņā, turpretim ilgtermiņā tiek panākts gluži pretējs efekts.
Pēc pārrunām ar kolēģiem dažādās pašvaldībās, nākas secināt, ka ir pienācis brīdis nozīmīgām pārmaiņām sociālajā darbā, kuras prasa ne tikai palīdzēt klientam „izkāpt” no ierastās komforta zonas, bet svarīgi to, pirmkārt, ir izdarīt pašiem sociālajiem darbiniekiem, tā būtiski mainot savu attieksmi un darba metodes.
Manuprāt, sociālajā darbā nozīmīgi būtu šī brīža uzsvaru darbā ar klientu no sociālās palīdzības pārlikt tieši uz konsultēšanu un psihosociālo darbu, kas sniegtu arī gaidīto pozitīvo rezultātu ilgtermiņā. Jāatzīst, ka ļoti bieži sociālo darbinieku starpā novērojams izpratnes trūkums par to, ko tad īsti nozīmē psihosociālais darbs. Pirmkārt, liela loma ir prast nodalīt sociālo palīdzību no psihosociālā darba un konsultēšanas. Pastāv divi svarīgi sociālā darba virzieni:
·         sociālā gadījuma vadīšana (case manager) – sociālais darbinieks sadarbībā ar klientu meklē resursus uz āru vai klienta apkārtējā vidē,
·         sociālā gadījuma risināšana (case work) - sociālais darbinieks sadarbībā ar klientu meklē klienta iekšējos resursus (sociālpsiholoģiskais darbs).
Domājot kā labāk veidot savu psihosociālā darba praksi, un šobrīd esot šo apmācību procesā jāatzīst, ka tāpat kā visiem zināmajā teicienā, ka „Rīga nekad nebūs gatava”, lai arī cik brīnišķīgi krāšņa tā izskatītos šobrīd, tieši tāpat to varu attiecināt uz sociālajiem darbiniekiem, kuri ir nolēmuši savā darbā nopietni pievērsties psihosociālajai konsultēšanai. Ir „jāapbruņojas” ar pacietību un izpratni, ka nepārtraukti nāksies papildināt, pilnveidot un atjaunot savas zināšanas un izmantotās metodikas darbā ar klientiem. Tomēr ir arī labās ziņas – sociālā darba process līdz ar to kļūst interesantāks, un rezultāts ir noturīgāks un biežāk sniedz gandarījumu procesā iesaistītajiem.
Un visbeidzot, apmācību laikā jau atkal nostiprināju sevī pārliecību, ka sociālais darbs ir radoša profesija, un nereti, tieši radošums palīdz veiksmīgāk risināt darba procesu. Tā piemēram, apmācību pasniedzēji uzskatāmi parādīja kā, domāju visiem sociālajiem darbiniekiem tik zināmā, un šķiet jau reizēm tik nelietderīgā genogrammas metode, pielietojot to darbā ar nedaudz radošāku pieeju, spēj atsvaidzināt darba procesu, un būt nevis lieka un obligāti nevajadzīga darbība, bet palīdzošs psihosociālā darba instruments. Saskatu, ka visvairāk tieši sistēmiskajā psihosociālajā darbā ir iespējams pielietot vairāk kā citkārt radošumu. Šī pieeja ir visaptveroša un elastīgi ļauj pielietot dažādas metodikas. Sociālajā darbā katrs klients ir unikāls, un tieši sistēmiskā pieeja ļauj labāk akceptēt un saglabāt profesionālo skatījumu uz katra klienta unikalitāti.
Veiksmi turpmākajā mācību procesā visām dalībniecēm un pasniedzējiem!

15.08.2014. Inese Krastiņa
Talsu novada sociālā dienesta sociālā darbiniece