„Sociālā darbinieka
metožu krājumu salīdzinu ar jumiķa darba jostu, kurā ir salikti visi
nepieciešamie instrumenti, lai viņam nebūtu katru reizi pēc kāda vajadzīgā
instrumenta jākāpj lejā no jumta un atpakaļ. Kad kāds no tiem ir vajadzīgs,
viņš eleganti pastiepj roku pie jostas un paņem sev nepieciešamo instrumentu”
Mg.SD Ieva Lāss
METODE
|
MĒRĶIS
|
PAREDZAMAIS LAIKS
|
APRAKSTS
|
Darbs grupās
|
prasmju
veidošana
|
20-
30 min.
|
Visi
grupas dalībnieki iesaistās darbā. Nozīmīgs ir katra grupas dalībnieka
ieguldījums, tiek attīstītas sadarbības prasmes, dalībnieki papildina viens
otru. Mācoties grupā, dalībnieki ne tikai labāk apgūst nepieciešamās prasmes,
bet vienlaicīgi iemācās respektēt otra dalībnieka viedokli un intereses.
Salīdzinot
ar individuālo darbu, darbam grupās ir vairākas priekšrocības:
|
Minilekcija
|
iedziļināšanās
tēmā
|
15
– 20 min.
|
Minilekcija
ir ierastākais informācijas pasniegšanas veids, analizējot konkrētu
informāciju, tās uzdevums ir izskaidrot tēmu. Minilekcijas laikā dominē
vienvirziena komunikācija- grupas vadītājs stāsta, pārējie klausās. Efektīvāk
informācija tiek uztverta, ja tiek saistīta ar kādu no interaktīvu darba
metodi. Minilekcijai nozīmīgi ir uzturot acu kontaktu ar dalībniekiem, dodot
iespēju iesaistīties, uzdot jautājumus.
|
Dialogs
|
izpratnes
veidošana
|
15
– 20 min.
|
Aktivitāte,
kura virzīta uz jaunā izpratni, zināšanu apguvi, attīsta iecietību pret citu
viedokli. Metodi izvēlas, lai dotu iespēju dalībniekiem apmainīties ar idejām
un saņemt atgriezenisko saiti. Dialogs palīdz apspriest problēmas, izprast
faktus, attīstīt idejas, pilnveidot saskarsmes prasmes. Dialogu var izmantot,
lai uzsāktu diskusiju.
|
Diskusija
|
viedokļu
apmaiņa
|
20
- 30 min.
|
Sadarbība
grupā, kad dalībnieki kopīgi mēģina rast uz viņiem būtiskiem jautājumiem vai meklē risinājumus problēmām, izsverot
dažādus faktus, pieņēmumus, izteikumus, pieredzi, perspektīvas. Diskusijā ir
iespēja piedalīties visiem dalībniekiem, rezultātus vienmēr var labot,
papildināt, noslēgumā nav neviena secinājuma, ieteikuma, lēmuma. Iesaistītie
dalībnieki mācās uzvedību un demokrātisku attieksmi. Galvenie uzdevumi-
attīstīt prasmi skaidri, īsi un konkrēti formulēt domu; mācīties ieklausīties
citos; censties izprast un pieņemt citu viedokļus, veicināt spēju uzņemties
atbildību.
|
Prāta vētra
|
ideju
apkopošana
|
20
– 30 min.
|
Metode,
ko izmanto, lai apkopotu dalībnieku idejas. Prāta vētrai ir divi posmi:
Metodi
izmanto, lai ikviens dalībnieks iesaistītos procesā, integrētu izteiktās
idejas, veicinātu dalībniekus domāt radoši, attiecību uzlabošana starp
dalībniekiem. Svarīgi, lai ideju vākšanas fāzē neviens izteiciens netiktu
kritizēts un atmests kā nederīgs.
|
Modelēšana
|
problēmu
risināšana
|
40
– 60 min.
|
Notikuma
vai notikumu virknes analīze. Grupas dalībnieki modelē- maina situāciju.
Problēmsituācija, kurai meklē vairākas alternatīvas. Visbiežāk situācijas
analīzes rezultāts izskaidrojums (kas īsti notiek), lēmums, ieteikums vai
darbības plāns. Mērķis- radīt aktīvu mācīšanās situāciju, kurā apspriežamā
problēma atspoguļo reālo dzīvi, uzlabot izglītojamo spēju identificēt
problēmas, cēloņus un sekas, attīstīt lēmumu pieņemšanas prasmes.
|
Spēle
|
prasmju
veidošana
|
30
– 40 min.
|
Darbību
kopums, ko parasti veic ar iepriekšēju mērķi. Spēle veicina nepieciešamo
zināšanu un prasmju apgūšanu. Spēlei var būt
četras funkcijas:
Metode
veicina spriedzes noņemšanu, dod iespēju gūt pozitīvas emocijas. Tiek
piedāvāti konkrēti uzdevumi, nosacījumi, kā rezultātā veidojas konkrēti
procesi, attiecības, darbības.
|
Lomu spēle
|
situāciju
simulēšana
|
30
– 40 min.
|
Pamatā
ir reālas dzīves situācijas, procesā tiek noskaidrotas vērtības un viedokļi.
Izmantojot lomu spēli, tiek meklēts risinājums problēmām un plānota darbība,
pilnveidotas grupas dalībnieku sadarbības prasmes. Dalībnieki iejūtas
konkrētā situācijā, uzņemoties konkrētas lomas izpildi, rīkojas tipiski
reālajai situācijai, apgūstot vai nostiprinot nepieciešamās prasmes. Lomu
spēles ietvaros dalībniekam ir iespēja domāt, spriest, runāt, sarunāties,
klausīties un risināt problēmas. Metode attīsta prasmes:
Lomu
spēle ir viens no efektīvākajiem paņēmieniem, kas ļauj modelēt situāciju,
paraudzīties situācijas dalībnieka, nevis malā stāvētāja acīm.
|
Atgriezeniskā
saite
|
refleksija
|
pēc
nepieciešamības
|
Ar
atgriezeniskās saites palīdzību dalībnieki un vadītājs iegūst informāciju no katra
dalībnieka kā arī grupas noskaņojumu kopumā.
|
Sociogramma
|
refleksija
|
pēc
nepieciešamības
|
Diagramma
vai cita veida grafisks atspoguļojums, kas atklāj grupas dalībnieku
savstarpējās attiecības un to, kā viņi sadarbojas ar citiem, vai pret citiem
grupas locekļiem.
|
Nomoda sapnis
|
pašrefleksija,
iztēles
stimulēšana
|
pēc
nepieciešamības
|
Nomoda
sapņi veicina dialogu starp apziņu un zemapziņu. Ar metodes palīdzību grupas
dalībniekiem tiek veicināta jūtu refleksija, brīva pašizpausme, kā arī spēja
simbolizēt, iedziļināties sevī. Nomoda sapnis aicina iztēlē veikt noteiktas
darbības, kā rezultātā uznirst tēli, krāsas, simboli, parādās sajūtas (teksts
5- 10 min.)
|
Animācija
|
kaut
ko iedzīvināt
|
pēc
nepieciešamības
|
Animācijas
jēdzienu lieto ar nozīmi- dot dzīvību. Tas ir stimuls cilvēka garīgajā,
fiziskajā un emocionālajā dzīvē un noteiktā vidē, kas veicina iegūt plašāku
pieredzi sevis realizēšanai, piederības apziņai. Animācija tiek definēta kā
sociālpedagoģiskās darbības profesionālais instruments, kas pamatā ir vērsts
uz sociālo prasmju attīstīšanu ikdienas situācijās.
|
Kognitīvā
|
sevis
izpratnes veicināšana
|
30-
40 min.
|
Ar
kognitīvo metodi var iemācīt veidot saskarsmes prasmes, paškontroles iemaņas,
kas konkrētās problemātiskās situācijās redzēt vairākas alternatīvas rīcības
iespējas un risinājumus.
|
Grupu
vadīšanas metožu apkopojuma izveidošanā izmantots:
- Metodiskais materiāls „Uzvedības korekcijas apmācības programma augsta riska grupas vecākiem”;
- Sociālā darba terminoloģijas vārdnīca, izd. „Attīstība”, Rīga 2000;
- L.Damberga,R.Klints, L.Matule, S.Poiša „Animācijas metožu pielietojums sociālpedagoģiskajā darbā”, izd.”Attīstība”, Rīga 2005;
- Motivācijas programma „Pasaule smaida Tev”, izd.Rīgas Kristīgā bērnu patversme, Rīga 2005
- Žurnāls „Sociālais darbinieks” Nr.3 2008
Lai veicas katram sociālajam darbiniekam
izveidot savu „jumiķa darba jostu”!
Aina Āboliņa, 29.09.2014.
Talsu novada sociālais dienests
sociālā darbiniece