Rita
Žurzdina
Rēzeknes novada pašvaldības
Sociālā dienesta
sociālā darbiniece
Rēzeknes novada pašvaldības
Sociālā dienesta
sociālā darbiniece
12.2016.
Jebkura
sistēma, manuprāt, necieš pārmaiņas. Ja darbs notiek, tad vadība un paši
darbinieki domā ka darbs darās labi un ieviest kaut kādus jaunumus nav
nepieciešams. Nevienam negribas iet laukā no savas komfortzonas… Bet dzīve rāda
savu daudzveidību un vide nepārtraukti mainās, piepildās ar jaunām tehnoloģijām,
mainās sabiedrības vērtības, krīt ekonomika un ļaudis nogrimst nabadzībā,
šausmina demogrāfiska situācija un tt. Nemainās tikai cilvēka atkarības,
kaislības, saslimšanas, var būt tās kļūst sarežģītākas. Un sociālajiem
dienestiem, to struktūrām, kuri strādā ar cilvēka sociālo un psihosociālo vidi,
jāreaģē uz pārmaiņām un jāpiedāvā klientiem daudzveidīgi pakalpojumi, lai palīdzētu
cilvēkiem paaugstināt labklājības un veselības līmeni, palīdzēt cilvēkiem kļūt
patstāvīgiem, pasargāt no atkarības no palīdzības veidošanās, stiprināt
attiecības ģimenē, palīdzēt atjaunot cilvēku spēju veiksmīgāk sociāli
funkcionēt, ievērot kaut kādās robežas.
Galvenais,
no kā var sākt – pieprasījums. Darba procesā pamanīta nepieciešamība kādai palīdzībai,
jo ir cilvēki, ģimenes, klientu grupa, kuriem vajadzīgs
konkrēts atbalsts - pakalpojums.
Būtu labi, ka to varētu papētīt: klientu
vecums, dzimums, dzīvesvieta, sociālās problēmas izpausmes, cēloņi un sekas,
ekonomiska un demogrāfiska situācija. Ja ir saprotams kāda ir mērķa grupa vai kādas
ir klientu kopīgās problēmas, tad precīzi jānoformulē sava darba, pakalpojuma
būtību, jēgu, nepieciešamību – koncepcijas (plāna) izstrāde.
Labi, ka šādas darbības nāk no vadītājas, jo
šajā gadījumā vadītāja piedāvā saviem darbiniekiem apmācības un iespēju īstenot
to institūcijā. Ja pieprasījums nāk no darbiniekiem tad, ceļš līdz pakalpojuma
ieviešanas institūcijā būs diezgan sarežģīts un ilgstošs.
Tālāk
būtu nepieciešams konkrēto pakalpojumu aprakstīt: nodefinēt problēmu un
vajadzības, nodefinēt pakalpojuma mērķi un uzdevumus, pārdomāt pakalpojuma
sniegšanas vietu un laiku, novērtēt
rezultātus, aprēķināt resursus un izmaksas.
Īpašu
uzmanību, manuprāt, jāpievērš tam, kad tiks izveidota mērķa grupa būs
jāpamēģina noformulēt vēlamās izmaiņas ( prasmes, uzvedība, attieksme,
vērtības, emocionāla reaģēšana, zināšanas) un izmaiņu pakāpes.
Tad
būs vajadzīgs speciālists ar konkrētām zināšanām dienestā (institūcijai
jānodrošina apmācības, kura arī uzmanīgi jāizvēlas) vai iespēja pirkt
pakalpojumu citā vietā – pakalpojuma nodrošināšana un pilnveidošana. Šajā posmā
jābūt skaidras konkrētas lietas: pakalpojuma intensitāte, apjoms, ilgums, kur
un cikos. Būs jāaprēķina izmaksas, jāsarunā telpas, jāvienojas par aprīkojumu
un materiāliem, par transportu.
Un
no paša sākuma jāzina kā mēs pakalpojuma ciklu noslēgsim. Būs vajadzīgas rezultātu
novērtēšanas metodes (skalas, anketas, testi) . Labi, ja novērtēšana notiek
visa procesa garumā (no sākuma, starpposmā, noslēgumā). Būtu interesanti
piedāvāt klientiem pašiem novērtēt procesu, izmaiņas.
Runājot
par pārmaiņām, jāpasaka plašāk par pretestību ar kuru mums nākas samierināties.
Runāšu tagad par savu situāciju (kolektīvā), ko es pamanīju pa šo laiku, kad
mācījos un vēl turpinu. Galvenie:
-
Ļoti šauras personīgas intereses, kategoriska negribēšana mācīties, un “iziet
laikā no savas alas”;
-
Ļoti zema spēja izturēt kaut ko jaunu, nezināmu – bailes no pārmaiņām;
-
Neizpratne, neuzticība;
-
Nespēja atklāti jautāt, skaidrot situāciju dialogā – pārpratums, neveselīgas
aizdomas;
-
Kūtrums, gan profesionālajā jomā, gan tīri cilvēciskais;
-
Vienaldzība;
-
Skaudība;
-
Bailes pazaudēt varas pozīciju, eksperta pozīciju;
-
“Kāds saņems lielāku atalgojumu nekā es”
-
Sabiedrībā un valstī ļoti zema saprašana kas ir psihosociālais sociālais darbs,
kam ir nepieciešams psihosociālais darbs, kāda ir tā jēga. Bieži to sapludina
ar psihologa darbu.
Tad gribās pateikt par
resursiem, kurus es redzu jau tagad:
-
Izglītība un zināšanas;
-
Mana griba;
-
Vadītājas atbalsts (jo pašvaldība
apmaksa apmācības);
-
Vadības un deputātu atbalsts;
-
Kolēģu atbalsts un citu speciālistu
(bāriņtiesa) interese;
-
Otra kolēģe, ar kuru mēs mācījāmies
kopā!
Kādi
šķēršļi gaida tieši mani:
-
Vai es varēšu no sākumā apvienot savu
darba apjomu ar konsultācijām, pēc pieredzes saku, ka tas būs diezgan grūti;
-
Vai būs iespēja pieņemt darbā vēl vienu
cilvēku, lai es nodarbotos tikai ar konsultēšanu – finansējums;
-
Vai
es nejutīšu, ka esmu atstumta no dzīves dienesta epicentrā, jo divu gadu laikā
esmu pieradusi strādāt vienotā komandā;
-
Telpu trūkums;
-
Paskaidrot kolēģiem psihosociālā sociālā
darba jēgu, ko mēs darām un kādos gadījumos mūs piesaistīt, ar ko mēs
atšķiramies no psihologiem – būs jāsagatavo prezentācija. To pašu būs
jāpaskaidro deputātiem
-
Liela novada teritorija un liels darba
apjoms, lieli attālumi, transporta nepieciešamība. Te atkal jāskaidro pagasta
pārvaldes vadītājiem par pakalpojuma nepieciešamību viņu pagasta iedzīvotājiem.
Mums
būs nepieciešams ne vienu vien reizi komunicēt un skaidrot, var būt kaut kādā
veidā izglītot kolēģus, citus novada speciālistus……
Un
vēl viens pozitīvais moments, uzskatu, ka tas ir diezgan labs resurss dienesta
ikdienas funkcionēšanai - varēsim dot kolēģiem padomus un konsultēt viņus, kā
viņiem efektīvāk strādāt uz vietas.
Pa šo gadu mūsu dienestā ir sākušās
daudzas izmaņas – darba sadalījums, daži kolēģi sāka mācības, daži jau paspēja
pabeigt un veiksmīgi strādā un pilda jaunus pienākumus. Protams ir vēl daudz
plānu un ideju nākamajam gadam un cerēsim, ka spēsim tos īstenot dzīvē.