Profesionālās
izglītības programma 340 stundas
„Sistēmiskā pieeja psihosociālajā darbā”
MĀCĪBU
PIEDĀVĀJUMS
Pieaugušo
neformālās izglītības iestāde “C Modulis” realizē mācību programmu
„Sistēmiskā pieeja psihosociālajā darbā”.
Latvijas
sociālie darbinieki, sociālo dienestu vadītāji un sociālā darba entuziasti
aizvien biežāk apzinās, ka bez jaunām sociālā darba pieejām, jauniem
sociālajiem pakalpojumiem un iekšējās profesionālās izaugsmes nav attīstības
sociālā darba jomā. LR LM aktīvi strādā pie jaunām profesionālām sociālā darba
metodikām, notiek izmaiņas klientu vajadzību un attiecību veidošanas jomā,
pieaugu pieprasījums pēc specializētiem sociālajiem pakalpojumiem un
sociālajiem darbiniekiem, kuri spēj realizēt šos pakalpojumus. Brīžiem, ir
sajūta, ka dzīvojam milzīgā pārmaiņu un iespēju laikā.
Ir virkne
sociālie darbinieki, kuri ir izauguši no vajadzībām pildīt veidlapas vai SOPu
kā vienīgo atpazīstamo sociālā darba izpausmi. Ja gribas kaut ko vairāk, tad šī
programma ir domāta tieši jums - sociāliem darbiniekiem, kuri izvēlējās šo
profesiju ar nolūku strādāt ar cilvēku, būt attiecībās ar klientu un atbalstīt
cilvēku tik sarežģītā procesā, kuru sauc par „dzīvi” un „dzīves izaicinājumiem”!
to ir daudz vieglāk veikt, ja profesionālim ir profesionāli instrumenti. Šajā mācību
programmā, kura balstīta uz praksi, attīstīsim un veidosim profesionālos
instrumentu:
1.
Nodrošināt
individuālās, grupu un ģimeņu konsultēšanas prasmju, tehniku un metožu apguvi.
2.
Attīstīt
sistēmiskajā psihosociālajā darbā nepieciešamās teorētiskās zināšanas, prasmes
un ētiskās vērtības.
3.
Attīstīt
analītisko, sistēmisko, refleksīvo un ētisko domāšanu.
4.
Veidot
izpratni par ģimeni kā sociālu sistēmu un ģimenes locekļu savstarpējo
mijiedarbību.
5.
Attīstīt
pašrefleksijas prasmes un veicināt personīgo attīstību.
6.
Veicināt
interesi turpināt izglītoties un pilnveidoties mūža garumā.
7.
Strādāt
ar izvērtēšanas (diagnostikas), atzinumu veidošanas un procesa vadības pieejām.
Liela daļa
no jums (vai jūsu iestādes kolēģi) ir apmeklējuši seminārus un/vai saņēmuši
rokasgrāmatu[1],
par psihosociālo sistēmisko sociālo
darbu un tā ieviešanu Latvijas sociālajos dienestos. Varbūt esat satikuši
kolēģus, kuri pēc „Sistēmiskā pieeja psihosociālajā darbā” mācību programmas
pabeigšanas ir uzsākuši praksi šajā pieejā. Mēs uzsākam veidot ceturto mācību programmu (4-o grupu).
Paldies, tiem kolēģiem, kuri zvana un raksta ar iedrošinājumu, ka šī mācību
programma jāturpina un ir nepieciešamība pēc kvalifikācijas iegūšanās „psihosociālā
sistēmiskā sociālajā darbā”. Līdz šim mācību programmā ir piedalījusies 50
Latvijas sociālie darbinieki.
Domājam, ka pašlaik ir īstais laiks šāda veida
kvalifikācijas iegūšanai – praktiskām
profesionālām mācībām. To palīdz apzināties un virzīt tas, ka “Profesionāla
sociālā darba attīstības pamatnostādnes 2014.-2020.gadam” iezīmē jaunas pieejas
un metodes sociālajā darbā (jau diskusijas notiek par 2020-2027.gadu). Motivācija
darbiniekiem varētu būt profesionālā izaugsme, darba formas un satura maiņa: atteikties
no klasiskās sociālās palīdzības sniegšanas un vērst sociālo darbu uz to
prakses modeli, ko esam mācījušies kā psihosociālo
sociālo darbu. Šī pieeja un darbinieku izglītība (kvalifikācija) būtu vēl
viens instruments un iespēja sociālo gadījumu vadītājiem un sociālajiem
darbiniekiem darbā ar ģimenēm, pieaugušām personām un jauns resurss sociālo
pakalpojumu jomā (sociālajā atbalstā, sociālajā rehabilitācijā). Papildus
informāciju par pilotēto apmācības programmu, psihosociālo sistēmisko pieeju
var meklēt http://socialaisdarbs.blogspot.com , rokasgrāmatā, vai pie projekta
partneriem Ventspils pils., Ventspils,
Kuldīgas, Rojas, Talsu, Saldus, Tukuma un Dobeles novadu sociālo
dienestu vadītājiem un darbiniekiem, kuri bija sākotnējā projektā pie
programmas izstrādes.
Pieaugušo
neformālās izglītības iestāde “C Modulis”
340 stundu profesionālās izglītības programmu „Sistēmiskā pieeja psihosociālajā
darbā” realizē kā pieaugušo
tālākizglītības programmu. Programma pielikumā. Programmu realizē sekojoši
sociālā darba eksperti: E. Apine, I. Stankus Viša, I. Norman (Zviedrija), I.
Lāss, G. Krēgere Medne, D. Blažēvica un K. Viša.
Dalībnieki iegūs sertifikātu 340 stundu apjomā
psihosociālā sistēmiskā sociālā darba pieejā.
Profesionālās izglītības programmas
mērķis: nodrošināt
zināšanu, prasmju un kompetenču apguvi sistēmiskajā pieejā balstītam
psihosociālajam darbam ar personām individuāli un grupā, kā arī ar ģimenēm
sociālajiem darbiniekiem, kuri strādā pašvaldību sociālajos dienestos, sociālās
aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijās un citās sociālo pakalpojumu
sniedzēju organizācijās sekmīgākam un efektīvākam darbam ar dažādām sociālo problēmu
skartām iedzīvotāju grupām.
Profesionālās
izglītības programmas vispārizglītojošie un profesionālie uzdevumi:
Apmācību mērķa grupa -
dalībnieki:
profesionāli – praktizējoši sociālie darbinieki (darbā ar bērniem un ģimenēm,
darbā ar pieaugušām personām, sociālo pakalpojumu sniedzēji, darbā ar
jauniešiem un citām riska grupām), kuri strādā vai vēlas strādāt ar sociālo
gadījumu, psihosociālo konsultēšanu un vēlas iegūt kvalifikāciju sistēmiskajā pieejā
psihosociālajā sociālajā darbā. Pastāv pat iespēja, ka organizācija (sociālais
dienests vai cits sociālā pakalpojuma sniedzējs) vēlas izveidot, nodalītu no
citām sociālā darba praksēm, jaunu sociālā darba pakalpojumu „psihosociālā
darba” jomā, ko daļēji ir veikuši iepriekšējo mācību programmu dalībnieki (Saldū,
Tukumā, Dobelē, Talsos, Valmierā, Salaspilī, Ventspils novadā, Rēzeknes novadā,
Siguldas novadā, u.c.). Dalībniekiem piesakoties, jāizpilda pieteikuma
motivācijas anketa un jāslēdz līgums par dalību mācībās. Apmācības notiek
grupā no 12-16 cilvēku, no dažādām
Latvijas vietām, pastāv arī reģionāls pārklājums, piemēram, Vidzeme vai
Latgale. Mācības notiks ceturtdienās, piektdienās, sestdienās (1x 1,5
mēnesī, vasara brīva). Mācību grafiks tiks saskaņots ar dalībniekiem.
Programma
sastāv no 9 moduļiem (sk. pielikumu), prakses (pieeja tiks aprobēta dalībnieka praksē, sākot
ar 5-6 moduli), grupu supervīzijas (10x 4 st., 1 x mēnesi no prakses
uzsākšanas) un noslēguma pārbaudes darba - aizstāvēšanas. Noslēguma
pārbaudes darbs ir prakses apraksts un tā prezentācija.
Apmācības notiks 18 mēnešus (1xmēnesī (9 mēneši) x 2-3 dienas:
ceturtdiena, piektdiena un sestdiena). Supervīzijas notiks, grupai vienojoties.
Vasaras mēneši būs brīvi.
Cena: 32,94
Eiro/1 diena (8 stundas), kopējā cena ir 1400 Eiro/1 dalībniekam 340
stundas, t.sk. 40 st grupas supervīzijas. Summu var dalīt pa 10 maksājuma
reizēm (140 eiro). Summa var
būt dalīta starp dalībnieku un organizāciju. Cenā nav iekļauta naktsmājas,
transports vai ēdināšana.